Salgsbetingelser
Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
- Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
- Partene
Selger er LilleBille Flekkefjord AS, Kirkegaten 19, 4400 Flekkefjord, post@lillebille.no, Tlf: 944 89 289, orgnr: 890 652 212, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
- Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
- Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
- Betalingen
Vi har følgende betalingsløsninger:
Klarna og Vipps
BRUKERVILKÅR FOR KLARNAS SHOPPINGTJENESTE
-
Generell oppdatering av vilkårene, inkludert klargjøring av språk og struktur;
-
Introduksjon av Sign in With Klarna («SIWK») pålogging med Klarna
-
Introduksjon av bonuskortfunksjonen i Klarna-appen
Når du bruker Klarnas Shopping-tjeneste, vil disse vilkårene («vilkår») gjelde og utgjøre en avtale/kontrakt mellom Klarna Bank AB (AS) («Klarna», «vi», «oss» og «vår/vårt/våre») og deg som bruker av vår tjeneste («du/deg») angående tjenesten beskrevet nedenfor («tjenesten»). Les disse vilkårene nøye før du bruker tjenesten, og skriv ut en kopi som egen dokumentasjon og for fremtidig referanse. Ikke bruk tjenesten hvis du ikke ønsker å være bundet av disse vilkårene.
Disse vilkårene gjelder ikke for Klarnas betalingsalternativer. Hvis du velger å betale med et av Klarnas betalingsalternativer, finnes det ytterligere vilkår som gjelder spesifikt for betalingen. Man finner alle vilkårene på https://www.klarna.com/international/terms-and-conditions/.
Ved å kontakte vår kundeservice kan du be om eldre versjoner av vilkårene.
1. Beskrivelse av tjenesten
Vi har skapt Klarna shoppingtjeneste (“tjenesten) for å gi deg den best tenkelige shoppingsopplevelsen, uansett om du handler på nett eller i butikk. Tjenesten gjør det mulig å få til en effektiv og inspirerende shoppingopplevelse gjennom å tilby en rekke fordeler. Handleopplevelsen bør ha deg i fokus. Det var derfor deg vi tenkte på da vi skapte denne tjenesten og alle fordelene med den. Den vil gjøre kjøpet enklere, gir inspirasjon og persontilpassede tilbud og skaffe deg oversikt og shoppingen din.
Tjenesten omfatter følgende fordeler:
1.1 Opprettelsen av en Klarna Brukerkonto
1.2 Funksjon for automatisk utfylling og «husk meg»-funksjon for å spare tid
1.3 Betalingsmetoder vist i henhold til dine preferanser
1.4 Tilbud og fordeler du faktisk liker
1.5 Husk ditt valgte kort
1.6 Klarnas s reiseplanlegger («Klarna Trips»)
1.7 Klarna-appen
1.8 Klarna Extension
1.9 Sign in With Klarna («SIWK”) pålogging med Klarna
1.1 Opprettelsen av en Klarna Brukerkonto
Når du registrerer deg for tjenesten, oppretter vi en brukerkonto for deg, slik at du får det fulle potensialet til alle funksjonene i tjenesten («Klarna brukerkonto»). Husk å alltid holde kontaktinformasjonen på Klarna-kontoen din oppdatert og å legge til alle aktuelle leveringsadresser.
1.2 Funksjon for automatisk utfylling og «husk meg»-funksjon for å spare tid
For å gi deg en problemfri og friksjonsfri shoppingopplevelse, vil vi huske litt informasjon om deg, som navn, adresse og kortopplysninger, og bruke denne informasjonen til å fylle ut informasjonen din automatisk eller for å foreslå at informasjonen fylles ut (se mer angående Smarte forslag i Klarna-appen nedenfor) når du bruker Klarna neste gang. Et eksempel på når automatisk utfylling ved bruk av Smarte forslag brukes er når du handler direkte fra Klarna-appen. Vi innhenter informasjonen som brukes til automatisk utfylling på forskjellige måter:
-
Ved å bruke informasjon fra Klarna brukerkontoen din.
-
Ved å be om informasjon når du samhandler med Klarna. Når du bruker Klarna neste gang, trenger du bare å oppgi noe informasjon, så som e-post ogpostnummer.
-
Ved å bruke enhetsidentifikatorer på nettstedet vårt (dvs. informasjonskapsler). En enhetsidentifikator er en liten tekstfil som vi plasserer på enheten din (datamaskin, nettbrett, mobiltelefon osv.). Dette gjør det mulig for oss å finne og fylle ut informasjonen om deg som du oppga tidligere hvis du bruker samme enhet. Du kan slette alle informasjonskapsler på enheten din, noe som også sletter informasjonskapslene våre. For mer informasjon, se vår Merknad om sporingsteknologi.
-
Når du handler direkte fra Klarna-appen eller bruker Klarna som betalingsmetode hos en forhandler, kan vi også automatisk fylle inn informasjonen din, som navn, adresse og visse kortopplysninger, på nettstedet der du handler. Dette gjøres ved å foreslå hva som skal legges til i de ulike feltene for å fylle ut skjemaet. Dette aktiveres ved at du blir logget inn på Klarna-appen slik at vi kan bekrefte at det faktisk er deg som handler.
Vi vil også huske deg når du har logget på, for å sikre at du holdes pålogget med Klarna-kontoen.
Hvis du ikke ønsker å bruke de automatiske utfyllingsfunksjonene eller bli husket, kan du justere innstillingene i Klarna-appen eller under kjøpsprosessen/innlogging, eller kontakte oss slik at vi kan hjelpe deg.
1.3 Betalingsmetoder vist i henhold til dine preferanser
Vi vil arrangere rekkefølgen på betalingsmetodene dine basert på ulike faktorer:
-
Hvis du har valgt en betalingsmetode som din preferanse
-
Hvis du tidligere har brukt en spesifikk betalingsmetode
-
Hvis vi er pålagt ved lov å vise betalingsmetoder i en bestemt rekkefølge.
Dette påvirker ikke hvilke betalingsmetoder som er tilgjengelige for deg, kun i den rekkefølgen vi presenterer dem.
1.4 Tilbud og fordeler du faktisk liker
Klarna kan presentere tilbud og fordeler som rabatter, spesielle arrangementer, prioritert tilgang til produkter, salgskampanjer, butikktilbud, vareprøver og gaver. Tilbudene og fordelene gitt til deg er blant annet basert på antall kjøp, beløpet du har brukt og/eller din bruk av Klarnas tjenester eller funksjoner. I noen tilfeller vil bestemte vilkår og betingelser gjelde for disse tilbudene. Du vil få vite om disse i tilknytning til tilbudene og fordelene.
1.5 Husk ditt valgte kort
Når du foretar et kjøp med Klarna, kan du bruke flere forskjellige betalingsalternativer, inkludert debet-, kreditt- eller forhåndsbetalte kort. Hvis du har valgt å betale med kort, vil vi beholde kortopplysningene dine til du velger å slette informasjonen eller til du lukker Klarna-brukerkontoen din. Ved å velge å lagre kortopplysningene din hos Klarna, godtar du å la Klarna belaste det lagrede kortet for senere kjøp med Klarna. Du vil ikke bli belastet før du foretar et kjøp. Hvis kortet du har valgt som standard ikke kan belastes for et kjøp, inkludert avdragsplaner eller abonnementer, godtar du at Klarna vil prøve å belaste ett av de andre kortene du har registrert i Klarna brukerkontoen din.
1.6 Klarnas reiseplanlegger («Klarna Trips»)
Klarna Trips er Klarnas verktøy for reiseplanlegging, tilgjengelig gjennom Klarnas Trips-nettsted, trips.klarna.com, samt gjennom utvalgte tredjepartsnettsteder. Verktøyet lar deg planlegge reisen din og opprette en tilpasset reiserute basert på dine preferanser og interesser.
1.7 Klarna-appen
Klarna-appen er en app som er tilgjengelig via mobilenheten din eller nettportalen i nettleseren din, og er din shoppingassistent. Ved å bruke Klarna-appen kan du betale for kjøpene dine, spore pakkene dine, få shoppingtips og mange andre ting. Noen av disse funksjonene aktiveres ved å laste ned Klarna-appen eller logge inn på nettportalen, mens andre kan aktiveres av deg etter innlogging. Klarna ønsker å gi deg den beste shoppingopplevelsen og tilby deg muligheten til å søke etter et bredt utvalg av butikker i Klarna-appen. Vi har kanskje ikke et kommersielt forhold til alle butikker som vises eller er søkbare i Klarna-appen. I disse tilfellene fungerer Klarna som en nettleser eller søkemotor, og derfor blir du bare omdirigert til butikkens nettsted i den integrerte nettleseren. Det nøyaktige innholdet i funksjonene kan variere avhengig av hvilket land du bruker den i. For å nevne noen av funksjonene vi er mest stolte av:
-
Vis Klarna-kjøpene og -transaksjonene dine
-
Administrer betalingene dine
-
Enkel samhandling med Klarna
-
Persontilpassede anbefalinger, tilbud og annet innhold
Eksempel på andre funksjoner vi kan tilby, avhengig av landsversjonen:
-
Shoppingtjenester som søk- og sammenligningsfunksjoner (inkludert en i app-nettleser), en oversikt over butikker vi tror du vil like
-
Handle med Klarnas betalingsmetoder – selv i butikker som ennå ikke bruker Klarna
-
Ordre-, leverings- eller pakkesporing
-
Koble til e-postadressen din eller tredjepartskontoer for å se bestillinger utført via butikker eller enheter som ikke er knyttet til Klarna
-
Enkel returhåndtering og refusjoner
-
Oversikt over og administrasjon av personlig økonomi
-
Vis og lagre dine transaksjoner, kjøp, kvitteringer, bilder og annen shoppingrelatert informasjon
-
CO2-utslippsfotavtrykk på kjøpene dine
-
Opprett og del samlinger av varer eller tjenester etter ditt valg
-
Del transaksjonene dine med andre Klarna-brukere
-
Del dine erfaringer og tanker med andre om butikker og produkter du har kjøpt ved å sende inn en anmeldelse
-
En assistent som foreslår å hjelpe deg med å fylle ut forskjellig informasjon (som betalingsmetode, kortopplysninger, leveringsadresse) ved bruk av automatisk utfylling («Smarte forslag»). Informasjonen som foreslås varierer basert på hvilken informasjon du har lagret hos oss – både når du bruker Klarna-appen (inkludert enhver betalingsmetode i Klarna-appen) og også Klarna som en betalingsmetode hos en forhandler (se delen om automatisk utfylling ovenfor for mer informasjon).
-
Se transaksjonene dine utført med ett av våre datterselskaper Sofort GmbH, Billpay GmbH og Klarna Inc. Dette vil kun bli gjort etter at du har registrert deg for dette i datterselskapenes tjenester. Transaksjonsdataene (for eksempel navn, adresse, bankkontonummer/IBAN, sorteringskode/BIC, årsak til betaling, dato og beløp, ordredetaljer) vil deretter bli sendt til Klarna.
-
Forenkle håndteringen av medlemskap i tredjepartstjenester og bonuskort («Bonuskort») med enkel tilgang til bonuskortinformasjonen din og uanstrengt utsjekking på salspunktet – direkte i Klarna-appen.
Bonuskortfunksjonen innebærer ikke at det opprettes noe forhold mellom Klarna og utstederen av bonuskort. Ved å bruke bonuskortfunksjonen erkjenner du at Klarna ikke påtar seg noe ansvar for å administrere eller levere bonuskort eller tilhørende fordeler, eller for noen skader, krav eller annet ansvar som stammer fra eller oppstår i forbindelse med din bruk av bonuskort.
-
Videreselge produkter som du har kjøpt via Klarna på tredjeparts videresalgsplattformer. Klarna forbeholder seg retten til, etter eget skjønn og når som helst, å legge til eller fjerne enhver av de tilgjengelige videresalgsplattformene.
Hvis du velger å videreselge et produkt, vil Klarna omdirigere deg til en videresalgsplattform og forhåndsutfylle listen din ved å dele dataene dine med den videresalgsplattformen. Klarna kan, etter eget skjønn, begrense bruken av videresalgsfunksjonen for visse produkter. I slike tilfeller vil videresalgsfunksjonen ikke være tilgjengelig. Du erkjenner og godtar at din bruk av tredjeparts videresalgsplattform vil bli regulert av den plattformens vilkår og betingelser. Du erkjenner og godtar også at Klarna ikke har noe ansvar med hensyn til din bruk av videresalgsfunksjonen, inkludert, men ikke begrenset til nøyaktigheten av produktoppføringen, videresalg av ditt produkt, tilgjengeligheten av eller din bruk av tredjeparts videresalgsplattform og eventuelle skader, krav eller annet ansvar som oppstår fra, eller i forbindelse med, din bruk av tredjeparts videresalgsplattform.
Vi lagrer informasjon om dine kjøp og transaksjoner i Klarna-appen. Som en del av tjenesten som leveres under disse vilkårene, lar Klarna deg se informasjon om dine kjøp og transaksjoner i Klarna-appen.
Hvis du vil vite mer om hvordan Klarna bruker denne informasjonen, og annen informasjon vi har om deg, se vår Personvernerklæring.
Klarna-appen er tilgjengelig gjennom tredjeparts distribusjonsplattformer («applikasjonsbutikker»). Du kan trenge registrering på forhånd hos den relevante applikasjonsbutikken. Klarna har ingen innflytelse på innhenting, behandling og bruk av personopplysninger av de respektive applikasjonsbutikkoperatørene.
1.8 Spesifikke vilkår og betingelser for Klarna Extension
1.8.1 Generell informasjon, godkjenning av disse vilkårene, kvalifisering
«Klarna Extension» er en programvareapplikasjon som er gjort tilgjengelig av Klarna. Vilkårene og betingelsene («vilkår for Extension») i dette avsnitt 1.8 gjelder kun for den bruk du (heretter «Extension-bruker» eller «du/deg») gjør av Klarna Extension.
Ved å installere, aktivere, muliggjøre, bruke eller på annen måte få tilgang til Klarna Extension, godtar du å følge disse vilkårene for Extension. Ikke installer, aktiver, muliggjør eller på annen måte få tilgang til Klarna Extension hvis du ikke ønsker å være bundet av disse vilkår for Extension. Klarna Extension kan brukes på Google Chrome, og i fremtiden kan den bli tilgjengelig på andre støttede nettlesere samt på din mobile nettleser. Den tekniske anvendeligheten til Klarna Extension er underlagt de respektive bruksvilkårene for disse nettleserne og de tekniske begrensningene og spesifikasjonene til enhver enhet som Klarna Extension skal installeres på.
En Extension-bruker må være minst 18 (atten) år gammel og ha et europeisk telefonnummer for å bruke Klarna Extension, i tillegg til kvalifiseringskravene og vilkår for Extension som er angitt nedenfor. Ved å installere, aktivere, muliggjøre, bruke eller på annen måte få tilgang til Klarna Extension, bekrefter du at du er over 18 år og at disse vilkår for Extension vil styre din bruk av Klarna Extension.
Klarna Extension gjelder for assorterte rabattkuponger på nettbutikken til forhandlere som samarbeider med og velges av Klarna («tilknyttede butikker»). De tilknyttede butikkene som er tilgjengelige gjennom Klarna Extension er helt og holdent etter Klarnas skjønn og kan variere fra tid til annen. Alle kjøp du foretar er direkte fra tilknyttede butikker og ikke fra Klarna. Den tilknyttede butikkens vilkår og betingelser skal gjelde for kjøp som gjøres på nettstedet og Klarna skal ikke ha noe ansvar i forhold til noen produkter eller tjenester du kjøper. Vi har ingen kontroll over innholdet på nettstedene til tilknyttede butikker. Klarna kan motta gebyrer for å henvise våre Klarna Extension-brukere til tilknyttede butikker.
Ytterligere funksjoner kan brukes under en ytterligere pålogging til Klarna Extension, slik at du kan utvide kjøpsopplevelsen din ved å, avhengig av markedet ditt og hvilken funksjon som er live i det markedet, f.eks. ved å bruke en skreddersydd kortbetalingsløsning (også beskrevet herunder).
1.8.2 Klarna Extension-funksjoner og -begrensninger
Klarna Extension tilbyr flere funksjoner, hvorav noen kun er tilgjengelige for en Extension-bruker etter at de først har registrert seg for for en Klarna brukerkonto. Disse funksjonene er inndelt i grunnleggende funksjoner, hver en «grunnleggende funksjon» og forbedrede funksjoner, hver en «forbedret funksjon». Klarna oppdaterer Klarna Extension kontinuerlig med nye og forbedrede funksjoner og forbeholder seg retten til å trekke tilbake alle grunnleggende funksjoner eller forbedrede funksjoner når som helst.
Forutsetning for forbedrede funksjoner
For å kunne bruke de forbedrede funksjonene må Extension-brukeren først opprette en Klarna brukerkonto. For å opprette en Klarna brukerkonto, må du oppgi kontaktinformasjonen din, inkludert en gyldig e-postadresse og postadresse. Klarna forbeholder seg retten til å verifisere din kvalifisering til å opprette en Klarna brukerkonto. Du må sørge for at opplysningene dine i Klarna brukerkontoen din holdes oppdatert. Du er ansvarlig for sikkerheten til og aktiviteten som utføres gjennom Klarna brukerkontoen din. Hold Klarna brukerkontoopplysningene dine sikre.
1.8.3 Grunnleggende funksjoner i Klarna Extension
Eksempler på annen/andre grunnleggende funksjon(er) som kan være tilgjengelig(e) for deg avhengig av ditt lands versjon av Klarna Extension inkluderer følgende:
-
Kuponger, hvis nettbutikken du besøker er én av våre tilknyttede butikker, vil du bli varslet i nettleseren når du kommer til den tilknyttede butikkens kasse hvis det er kuponger tilgjengelig og bli tilbudt muligheten til å aktivere kupongene. Hvis du velger å vise tilgjengelige kuponger, vil den grunnleggende funksjonen vise deg tilgjengelige kuponger for den tilknyttede butikken. Alle kuponger og rabatter leveres av den tilknyttede butikken. Kupongvilkårene er underlagt den tilknyttede butikkens vilkår og betingelser. Klarna bestreber seg alltid på å gi deg nøyaktige kuponger. Vi garanterer imidlertid ikke tilgjengeligheten av kuponger eller at noen av kupongene eller rabattene er nøyaktige, fullstendige, oppdaterte eller feilfrie, eller at slike kuponger eller rabatter vil tilby den laveste prisen for en vare. Klarna kan tjene en provisjon fra transaksjonen din.
-
Opprett og del samlinger av varer eller tjenester etter ditt valg (ønskelister).
-
Vårt prissammenligningsverktøy. Prissammenligningsverktøyet søker etter bedre priser på det relevante Amazon-nettstedet ved å sammenligne selgere for deg. Vær oppmerksom på at Amazon og Klarna ikke er tilknyttet. Prisene på Amazon kan endres, og resultatene av vårt prissammenligningsverktøy er kun gyldige når sammenligningen utføres. Klarna blir ikke part i noen avtale som du inngår med Amazon, og er heller ikke ansvarlig for eventuelle problemer som oppstår fra kontraktsforhold som eksisterer mellom deg og tredjeparter. Klarna bestreber seg alltid på å gi deg så fullstendig og nøyaktig informasjon som mulig. Vi innhenter imidlertid informasjon fra offentlige kilder. Vår intensjon er at all informasjon i forhold til prissammenligningsverktøyet skal være nøyaktig og oppdatert. Vi kan imidlertid ikke garantere påliteligheten eller nøyaktigheten av informasjonen.
1.8.4 Klarna Extensions forbedrede funksjoner
Eksempel/eksempler på annen/andre grunnleggende funksjon(er) som kan være tilgjengelig(e) for deg avhengig av ditt lands versjon av Klarna Extension inkluderer følgende:
Engangskort
Én forbedret funksjon er bruken av engangskorttjenesten som kan være aktivert i ditt marked, er bruken av engangskort – én av betalingstjenestene Klarna har tilgjengelig. Bruken av engangskortet styres av engangskortvilkårene som er tilgjengelige på nettstedet vårt.
1.8.5 Inaktive kontoer
Hvis kontoen din er inaktiv i tolv (12) påfølgende måneder eller mer, kan Klarna slutte å opprettholde dine Klarna brukerkontooppføringer i forhold til din bruk av Klarna Extension og din tilgang til Klarna Extension. For å reaktivere din Klarna brukerkonto, kontakt vår kundeservice.
1.9 Sign In With Klarna (SIWK) –pålogging med Klarna
«Sign in with Klarna» («SIWK») –pålogging med Klarna – hjelper deg til å opprette og logge på kontoer og tjenester på tredjepartsapper enkelt og sikkert, ved hjelp av den eksisterende Klarna brukerkontoen din. Du trenger ikke huske individuelle brukernavn og passord for hver applikasjon eller tjeneste. Disse tredjepartsappene og -tjenestene leveres av andre selskaper enn Klarna.
Du kan slutte å bruke SIWK til å logge på en tredjepartsapp eller -tjeneste når som helst.
Når du bruker SIWK på en tredjepartsapp eller -tjeneste, deler Klarna ditt navn, e-postadresse, telefonnummer, fødselsdato/personlig identifikasjonssnummer og adresse fra Klarna-kontoen din til denne parten. Den delte e-postadressen vil blir brukt til å sjekke om du allerede har en eksisterende konto hos tredjeparten, og koble til denne hvis det er slik. Hvis du ikke har noen konto på tredjepartsappen eller -tjenesten, vil informasjonen i stedet bli brukt til å forenkle opprettelsen av en konto hos denne tredjeparten.
Når du bruker SIWK, får ikke Klarna tilgang til din tredjepartskonto, og tredjeparten f¨r heller ikke tilgang til brukerkontoen din hos Klarna.
Viktig: I tillegg til data som deles av Klarna,, kan tredjeparten be om tilleggsinformasjon. Denne tilleggsinformasjonen, og de data som deles av Klarna, vil benyttes av tredjepartsappen eller -tjenesten som beskrevet i deres personvernerklæringer eller andre steder. Sørg for å gjøre deg kjent med disse før du begynner å bruke SIWK hos en bestemt tredjepart.
2. Er det kostnader for tjenesten?
Klarna gir deg en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar, ikke-viderelisensierbar rett til å bruke tjenesten. Tjenesten som er beskrevet i disse vilkårene, inkludert funksjonene i Klarna App, er gratis med mindre annet er angitt. Hvis du bruker et av Klarnas betalingsalternativer, vil ulike vilkår og betingelser gjelde og renter og gebyrer kan bli belastet. Sørg derfor for å sjekke informasjonen for betalingsmetoden du har valgt.
3. Endringer i tjenesten og vilkårene
Vi kan endre disse vilkårene fra tid til annen, for eksempel ved oppdateringer av Klarna-appen eller Klarna Extension. Vi vil gi deg 30 dagers forhåndsvarsel om slik endring. Hvis du ikke godtar endringene, kan du kontakte kundeservice for å avslutte denne avtalen. Du finner mer informasjon om hvordan du avslutter denne avtalen i avsnittet «Varighet og avslutning av denne avtalen» nedenfor. Klarna har også rett til å nedgradere, begrense eller på annen måte modifisere omfanget og/eller innholdet i Klarna Extension når som helst og/eller endre disse vilkårene for Extension, i den grad vi anser det nødvendig å gjøre det, uten forvarsel.
4. Personvern og dine personopplysninger
Hvordan Klarna behandler dine personopplysninger når vi leverer våre tjenester er beskrevet i vår personvernerklæring. Der kan du også finne mer informasjon om dine rettigheter angående dine personopplysninger, samt hvordan du kan kontakte oss hvis du har spørsmål.
5. Dine forpliktelser
Når du bruker tjenesten, skal du alltid oppgi riktig informasjon og bruke din virkelige identitet. Som nærmere beskrevet i avsnitt 12, må du holde kontaktopplysningene dine oppdatert. Bruk av informasjon som ikke tilhører deg, eller som du på annen måte ikke er autorisert til å bruke, eller bruk av tjenesten på en måte som ikke er i samsvar med disse vilkårene, vil anses som misbruk. Du kan ikke bruke tjenesten på en måte som bryter med gjeldende lovgivning eller for å kjøpe enhver artikkel som er ulovlig i ditt land. Du har ikke rett til å bruke programvare eller enhet som er ment å forstyrre tjenesten eller å hente ut andre personers personopplysninger eller andre opplysninger.
Hvis du laster opp, deler eller importerer innhold til Klarna, som bilder, tekster, anmeldelser, kvitteringer, informasjon om varer, kallenavn, tjenester eller leveringer, eller annet innhold, gir du Klarna en royalty-fri, underlisensierbar og overførbar rett som gjelder over hele verden, til å bruke og vise innholdet for å levere tjenesten. Du erkjenner at ved å dele innhold gjør du det offentlig tilgjengelig, noe som betyr at informasjon om deg blir tilgjengelig for andre, og kan bli brukt og delt videre av andre enkeltpersoner. Du kan kun laste opp, publisere eller dele innhold som du har rett til å bruke, og som ikke bryter med lover eller andre forskrifter, disse vilkårene eller tredjepartsrettigheter.
Vi har rett til å fjerne alt innhold som er lastet opp eller delt av deg hvis vi er pålagt å gjøre det i henhold til lovgivning, eller mener det er støtende, ulovlig, krenker rettighetene til andre eller på annen måte er forkastelig. Du er ansvarlig for alt innhold som lastes opp, publiseres eller deles av deg. Du forplikter deg til ikke å laste opp, publisere eller dele innhold som er ulovlig, bedragersk, fornærmende, truende, krenker andres rettigheter, støtende eller kriminelt (slik som agitasjon mot etniske grupper, barnepornografi eller ulovlige fremstillinger av vold) eller ; å overføre innhold som inneholder virus, trojanske hester, spionprogramvare, ondsinnet programvare eller annen skadelig eller skadende programmering; å distribuere uoppfordret reklame (spam) eller annen form for trakassering. Klarna forbeholder seg retten til, uten forpliktelse, å overvåke, gjennomgå, justere, deaktivere eller fjerne innhold av årsakene nevnt ovenfor. Du erkjenner og samtykker i at hvis du laster opp, importerer eller deler innhold som er fornærmende, truende eller støtende, eller bryter, eller som Klarna rimelig kan anta er et alvorlig brudd på lovgivning eller avtalen din med Klarna, kan vi avslutte eller deaktivere din bruk av tjenesten.
Du er eneansvarlig for din opplasting, publisering og deling av innhold, og samtykker i å holde Klarna skadesløs mot skader, tap eller kostnader som oppstår på grunn av din opplasting, publisering eller deling av innhold, inkludert i forbindelse med krav fra tredjeparter mot Klarna.
Der hvor du selv fører til at vi behandler personopplysninger om deg, for eksempel ved å laste opp, publisere eller dele opplysninger i Klarna-appen, som gjelder politiske meninger eller livsfilosofi, medlemskap i fagforeninger, helseopplysninger, seksualliv eller seksuell orientering, eller ellers særlig sensitive personopplysninger i betydningen som er gitt i gjeldende lovverk, gir du oss eksplisitt rett til å behandle slike data for å levere tjenesten.
6. Innlogging og sikkerhet
Du må holde påloggingsdetaljene for din Klarna brukerkonto trygge og sikre. Tjenesten kan kun brukes av deg som Klarna brukerkontoinnehaveren og ikke av noen andre. Du kan ikke foreta kjøp på vegne av andre ved bruk av tjenesten eller din Klarna brukerkonto. Du kan ikke gi tilgang til tjenesten eller din Klarna brukerkonto til noen andre for noe formål. Enhver tilgang av andre skal anses som uautorisert tilgang til din Klarna brukerkonto. Alle opplysninger relatert til misbruk eller mistenkt misbruk kan beholdes og brukes til fremtidig risikovurdering. Klarna forbeholder seg også retten til å avslutte eller deaktivere din bruk av tjenesten, uten forutgående varsel, ved alvorlig brudd på sikkerhetsforpliktelsene dine.
Når du er logget inn, kan du bli holdt pålogget til du aktivt logger av eller til du har vært inaktiv i 60 dager, i så fall vil du automatisk bli logget ut. For å unngå uautorisert bruk av tjenesten på dine vegne eller utilsiktet offentliggjøring av dine personopplysninger, må du sørge for at bare du har tilgang til dine innloggingsdetaljer og at du alltid logger ut fra din Klarna brukerkonto hvis du forlater datamaskinen eller enheten uten tilsyn. Du er ansvarlig for uautorisert bruk av din Klarna brukerkonto eller utilsiktet offentliggjøring av dine personopplysninger på grunn av tap av innloggingsdetaljer eller at du forlater datamaskinen eller enheten din uten tilsyn.
Klarna har innført ekstra sikkerhetsfunksjoner for å holde kontoen din sikker og forebygge uautorisert tilgang til kontoen din. Disse tiltakene inkluderer tiltak for å holde opplysningene dine oppdatert. For eksempel, hvis Klarna oppdager avvik i kontoinformasjonen til Klarna brukerkonto, eller endringer i brukerkontoinformasjon som ikke er aktivt oppdatert av deg.
Hvis du på noe tidspunkt ønsker å avslutte Klarna brukerkontoen din, kan du sende en forespørsel ved å kontakte vår kundeservice. Alternativt kan du simpelthen slutte å bruke Klarna brukerkontoen din. Hvis du avslutter Klarna brukerkontoen din ved å kontakte kundeservice eller hvis vi avslutter Klarna brukerkontoen din, vil vi forspille alle dine ubrukte poeng på avslutningsdatoen.
7. Generelt
Hvis det er en konflikt i disse vilkårene med noen andre vilkår som er knyttet til noe annet annonsemateriale med hensyn til tjenesten, vil disse betingelsene ha forrang.
8. Tjenester fra andre selskaper
For noen funksjoner du har muligheten til å bruke, kan de innebære tjenester levert av andre selskaper enn Klarna, som sporingsfunksjoner fra logistikkselskaper. Når du bruker slike funksjoner som er avhengige av tjenester fra andre selskaper, autoriserer du Klarna til å bruke disse tjenestene på dine vegne. Vi gir ingen garantier og påtar oss ikke noe ansvar for kvaliteten, nøyaktigheten, kilden, salgbarheten, egnetheten til formålet eller andre aspekter ved disse tredjepartstjenestene.
Hvis du bruker Google Maps i forbindelse med tjenesten, for eksempel ved å søke etter adressen din i adressefeltet, gjelder Google Maps/Google Earths tjenestevilkår og Googles retningslinjer for personvern. Videre, for å hindre misbruk av tjenesten, kan Klarna bruke reCAPTCHA, og hvis så, vil Googles tjenestevilkår og retningslinjer for personvern gjelde.
9. Varighet og avslutning
Denne avtalen er gyldig til du eller Klarna avslutter den. Du kan avslutte avtalen når som helst ved å kontakte kundeservice. Du kan ikke avslutte avtalen hvis du har en utestående betaling eller hvis du bruker en tjeneste levert av Klarna som enten er tidsbegrenset (og ikke har utløpt) eller en tjeneste som har en varslingsperiode, og denne perioden ikke har utløpt. Klarna kan avslutte avtalen når som helst ved å sende en e-post til deg med 30 dagers forhåndsvarsel. Hvis avtalen avsluttes, vil du ikke lenger kunne bruke tjenesten.
Vær oppmerksom på at i tilfelle avslutning av denne avtalen i henhold til noen av de ovennevnte årsakene, vil bruken av tjenesten, inkludert eventuelle funksjoner levert i, eller administrert via Klarna-appen, ikke lenger være tilgjengelig.
10. Ingen angrerett («retten til å ombestemme deg»)
Ved å inngå denne avtalen, samtykker du i at tjenesten vil begynne og samtykker dermed i at det ikke er noen angrerett. Du kan allikevel avslutte disse avtalevilkårene når som helst.
11. Ansvarsbegrensning
Klarna og våre tilknyttede selskaper har ikke noe ansvar for din bruk av tjenesten eller for produkter du kjøper ved å bruke vår tjeneste. Dette betyr for eksempel at vi ikke har noen forpliktelse til å kompensere deg for noen direkte eller indirekte skade, inkludert tap av fortjeneste eller krav fra andre parter. Informasjon du mottar fra oss vil ikke gi noen garanti eller garantering fra oss.
Produktspesifikasjoner og annen informasjon har enten blitt gjort tilgjengelig av leverandører, produsenter, forhandlere, publikasjoner, offentlig ansatte eller blitt innhentet fra offentlige kilder. Klarnas intensjon er at all informasjon på nettstedet skal være så nøyaktig og oppdatert som mulig. Klarna kan imidlertid ikke garantere påliteligheten eller nøyaktigheten av informasjonen på sine sider.
Vi oppfordrer våre brukere til å utføre sine egne undersøkelser før de kjøper fra butikkene som er oppført på tjenesten vår, for å sikre at prisene er nøyaktige. Alle handlinger som utføres av brukeren av nettstedet er enkeltpersonens ansvar. Klarna kan ikke garantere at noe informasjon er korrekt eller holdes ansvarlig for handlinger som utføres basert på produkt- og prisinformasjonen som er oppgitt.
Hvis du vil rapportere en feil eller har spørsmål, kan du kontakte Klarna på adressen nedenfor. Forhandlere som er oppført på Klarna-nettstedet er uavhengige tredjeparter, og Klarna fungerer ikke som et hovedselskap, en agent eller megler med hensyn til noen annonsører. Ditt forhold til enhver forhandler du kontakter gjennom dette nettstedet er utelukkende mellom deg og forhandleren. Du samtykker i å ikke holde Klarna ansvarlig for eventuelle tap eller skader av noe slag som oppstår som følge av noen virksomhet utført hos våre forhandlere eller som følge av innholdet levert av slike forhandlere gjennom nettstedet.
Med andre ord gir vi deg tilgang til butikker, forhandlere og tilbud, men vi er ikke involvert i leveringen av de produktene du kjøper gjennom dem.
Klarna har ingen garanti-, kompensasjons-, vedlikeholds-, støtte- eller tilgjengelighetsforpliktelser for tjenesten. Unntatt i den grad ansvar ikke kan utelukkes eller begrenses i henhold til lovgivning, påtar Klarna seg intet ansvar for (a) Klarna brukerkontoer som er opprettet med feil eller unøyaktig informasjon; (b) enhver teknisk funksjonsfeil, svikt, feil, utelatelse, avbrudd, sletting, defekt, forsinkelse i drift eller kommunikasjon, linjefeil, uansett årsak, med hensyn til utstyr, systemer, nettverk, linjer, satellitter, servere, datamaskiner eller leverandører som brukes i alle aspekter av driften av tjenesten; (c) utilgjengelighet eller mangel på tilgjengelighet av nettverks- eller trådløstjeneste, Internett og/eller andre nettsteder; (d) enhver defekt eller skade på en persons datamaskin(er) eller mobilenhet(er) som kan være relatert til eller resultere fra forsøk på å bruke tjenesten; eller (e) enhver sak utenfor rimelig kontroll.
12. Elektronisk kommunikasjon
Ved å godta disse vilkårene samtykker du i at Klarna kan oppgi all kommunikasjon, betalingsinformasjon, vilkår og betingelser, informasjon vi er pålagt å oppgi ved lov, all kommunikasjon angående eventuelle klager og annen informasjon til deg elektronisk til e-postadressen du har oppgitt til oss.
Hold kontaktinformasjonen din oppdatert
Hold kontaktinformasjonen din oppdatert Det er ditt ansvar å sørge for at Klarna har din nåværende e-postadresse og ditt mobiltelefonnummer, slik at vi kan kommunisere med deg elektronisk. Det er også viktig å holde kontaktinformasjonen oppdatert for å holde kontoen din trygg og å sikre tilgangen til den. Hvis du trenger å oppdatere din primære e-postadresse, kan du kontakte kundeservice for å gjøre endringen.
Spørsmål
Hvis du har spørsmål om hvordan vi kommuniserer med deg, eller elektronisk kommunikasjon generelt, ta kontakte med vår kundeservice.
13. Tildeling eller overføring
Du godtar at vi kan tildele til enhver person eller enhet enhver av våre rettigheter i henhold til avtalen som disse vilkårene gjelder for. Slik tildeling av våre rettigheter vil ikke på noen måte hindre dine lovbestemte (forbruker) rettigheter.
Du kan ikke overføre eller tildele noen rettigheter eller forpliktelser du har i henhold til disse vilkårene. I den grad det ikke på annen måte allerede er tillatt i henhold til gjeldende lovgivning, kan vi overføre eller tildele disse vilkårene eller enhver rettighet eller forpliktelse i henhold til disse vilkårene til enhver tid, forutsatt at en slik overføring ikke endrer dine rettigheter og forpliktelser i henhold til disse vilkårene på negativ måte for deg.
14. Om Klarna
Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, telefon: +46 8 120 120 00, faks: +46 8 120 99, e-post: kund@klarna.se, er en svensk bank registrert i det svenske selskapsregisteret under registreringsnummer 556737-0431. Administrerende direktør er Sebastian Siemiatkowski. Klarna Bank AB (off.) er autorisert til å tilby finanstjenester av Finansinspektionen (den svenske finanstilsynet). Klarnas registrering hos det svenske finanstilsynet samt en liste over hvilke land Klarnas tjenester er blitt godkjent for, kan finnes på Finansinspektionens nettsted. Kontaktinformasjon finner du på https://www.klarna.com/no/om-oss/kontakt/.
15. Kundeservice og klager
For klager gjelder informasjonen på www.klarna.no. Ved å bruke vår tjeneste godtar du at Klarna oppgir all kommunikasjon om klager elektronisk. Hvis du har en klage mot Klarna, kan du sende inn klagen gjennom Klarnas kundeservice-nettside ved hjelp av chatfunksjonen eller ved å sende oss en e-post.
Hvis vi ikke er i stand til å løse klagen din, kan du henvise klagen til tvisteløsning av det norske forbrukertilsynet Klarna vil delta i tvisteløsningsprosessen. Ytterligere informasjon finnes på nettsiden til det norske Forbrukertilsynet på: https://www.forbrukertilsynet.no/. Alternativt kan du sende inn klagen på et av EUs offisielle språk, eller på norsk eller islandsk, via Europakommisjonens ODR-plattform: https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Klagen blir deretter sendt videre til det relevante klagestyret.
16. Gjeldende lovgivning og jurisdiksjon
Denne avtalen er underlagt lovene i Norge. Eventuelle tvister som oppstår fra eller i forbindelse med denne avtalen skal være underlagt norske domstoler, med Oslo tingrett som domstol i første instans.
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/nb_no/user?_gl=1*1s3lbl4*_gcl_au*MjE0NTg1Njc2Ny4xNjg1MjU0OTc5
- Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
- Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
- Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
- Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
- Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer (299,-). Ved uavhentede pakker, må evnt. ny ordre opprettes..
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Selger sender ikke ordrer under 300,-.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
- Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
- Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
- Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.